PAGE  
2

[image: image1.png]= Numar articole

Express/Aiin Acik

Pridnestrovie

Observatorul de Nord

Nezavisimaia Moldova

Timpul de dimineata

= Numar aparitii

4
21
4
4
15
21
0 5 10 15 20 25




[image: image48.png]



[image: image49.png]



[image: image50.jpg](@trul pentru Jurnalism Independent

7




HOTĂRÂRE

cu privire la monitorizarea reflectării subiectelor de interes public,
în perioada octombrie-decembrie 2011, în emisiunile „Panorama zilei” și „Mesager” din serviciile de programe „Radio Moldova” și „Moldova 1”
În conformitate cu prevederile art.56 alin.(6), art.58 lit.c) din Codul audiovizualului al Republicii Moldova şi în baza

11 și p.42 lit.d), m)-o) din Regulamentul Consiliului de Observatori al Instituţiei Publice Naţionale a Audiovizualului Compania „Teleradio-Moldova”, aprobat prin Hotărîrea Consiliului de Observatori nr.1/3 din 09.02.2007,

în urma examinării Raportului de monitorizare nr.5 al Centrului pentru Jurnalism Independent „Reflectarea de către mass-media a subiectelor de interes public” pentru perioada octombrie-decembrie 2011, prezentat de Ion Mazur, Coordonator de proiect, CJI,
Consiliul de Observatori

HOTĂRĂŞTE:

1. Se ia act de Raportul de monitorizare nr.5 al Centrului pentru Jurnalism Independent „Reflectarea de către mass-media a subiectelor de interes public” pentru perioada octombrie-decembrie 2011.
2. Anexa Raportul de monitorizare nr.5 al Centrului pentru Jurnalism Independent „Reflectarea de către mass-media a subiectelor de interes public” pentru perioada octombrie-decembrie 2011 este parte integrantă a prezentei hotărâri.
3. Până pe data de 15 martie 2012, preşedintele Companiei, directorul radiodifuziunii și directorul televiziunii IPNA Compania „Teleradio-Moldova” vor prezenta Consiliului de Observatori informația privind:

3.1. ponderea subiectelor analitice de interes public, difuzate în programele „Panorama zilei” și „Mesager” din luna ianuarie 2012;
3.2. sancționarea angajaților IPNA Compania „Teleradio-Moldova”, care au încălcat standardele profesionale şi principiile etice.

4. Prezenta hotărâre intră în vigoare în ziua adoptării.

Prezenta hotărâre a fost adoptată cu votul a 6 membri ai Consiliului de Observatori.
Preşedintele

Consiliului de Observatori                                                       Eugeniu Rîbca
Secretarul şedinţei

Consiliului de Observatori                                                      Viorica Bogatu
Anexă
[image: image51.jpg]



[image: image52.png]m Acceptabil

Express/Aiin Acik

Pridnestrovie

Observatorul de Nord

Nezavisimaia Moldova

Timpul de dimineata

m Defectuos

m Licentios

10

15





_____________________________________________________

Reflectarea de către mass-media a subiectelor de interes public

Raport de monitorizare nr.5

Octombrie - Decembrie 2011

Monitorizarea are loc în cadrul proiectului “Fortificarea capacităţii mass-media de a reflecta subiectele de interes public”, implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), susţinut financiar de către Delegaţia Uniunii Europene în Moldova, prin intermediul Instrumentului European pentru Democraţie şi Drepturile Omului. Conţinutul raportului este responsabilitatea CJI, şi nu reflectă, în mod necesar, viziunea Delegaţiei Uniunii Europene în Moldova.
DESCRIERE GENERALĂ
Raportul are drept scop să evalueze calitatea reflectării de către mass-media a subiectelor de interes public, să identifice cele mai des întâlnite probleme de ordin profesional de care se ciocnesc jurnaliştii şi greşelile comise de aceştia. Acest studiu conţine date privind respectarea de către mass-media a standardelor profesionale şi etice, cum ar fi asigurarea pluralismului de opinie, respectarea imparţială şi obiectivă, utilizarea limbajului corect şi decent, implicarea jurnalistului în realizarea materialelor etc. Cercetarea respectivă cuprinde concluzii, dar şi recomandări destinate conducătorilor media, referitor la eliminarea lacunelor depistate. La fel, acest studiu serveşte ca suport pentru experții locali şi din străinătate în elaborarea programelor de instruire a jurnaliştilor. Au fost evaluate, în acest sens, 15 posturi de radio şi televiziune, precum şi presa scrisă, inclusiv câte trei din regiunea transnistreană şi UTA Gagauz-Yeri.
Monitorizarea propriu zisă a demarat în luna iunie 2010 şi se va încheia în luna aprilie 2012 (16 luni). În cadrul primului studiu (iunie 2010) și al patrulea (iulie 2011) au fost analizate şase subiecte de interes public, în cel de al doilea (decembrie 2010 - februarie 2011), al treilea (aprilie-iunie 2011) și al cincilea raport (octombrie – decembrie 2011) – câte trei subiecte. Până la sfârşitul perioadei de cercetare va fi elaborat încă un raport de monitorizate.

Criteriile de selectare a instituţiilor mass-media supuse monitorizării:
• Audienţa-impactul (naţional, quasi-naţional, regional).
• Forma de proprietate (publice şi private). â
• Limba difuzării (română şi/sau rusă).
Lista presei scrise/buletinelor analizate:
Timpul de dimineaţă — cotidian în limba română (5 zile în săptămână); distribuire naţională, cu un tiraj săptămânal de 35 530 exemplare;

Nezavisimaia Moldova — cotidian în limba rusă (4 ori pe săptămână); distribuire naţională, cu un tiraj săptămânal de 17 108 exemplare;

Observatorul de Nord (Soroca) – săptămânal în limba română cu un tiraj săptămânal de 7215 exemplare;
Express/Aiîn Aciîk (Ceadâr-Lunga) săptămânal privat, în limba rusă şi găgăuză, tiraj 1232 exemplare;
Pridnestrovie -  cotidian oficial al administraţiei de la Tiraspol, în limba rusă, (5 ori pe săptămână), tiraj 3684 exemplare;
Au fost analizate  articolele din toate ediţiile publicaţiilor editate în luna respectivă, de luni până vineri.

Lista posturilor de radio şi tv/buletinelor analizate:
Moldova 1 (Mesager, 19:00, în limba română) - post public de televiziune, acoperire naţională;
Prime TV (Primele ştiri, 21:00, în română) - post privat, acoperire naţională;
NIT (Curier, 20:00, în limba rusă) – post privat, acoperire naţională;

TV Gagauzia (Novosti 19:30, în rusă) - post public de televiziune al UTA Gagauz Yeri, acoperire regională;

TV PMR (Deni, 20.40, în limba rusă) - post de televiziune al administraţiei transnistrene, acoperire regională;

TSV (TSV-Novosti, 20:30, în limba rusă) -  post privat din regiunea transnistreană, acoperire regională;
Radio Moldova (Panorama zilei, 17:00, în română) – post public, acoperire naţională;
Radio Vocea Basarabiei  (Radio Jurnal, 18:00, în română) - post privat, acoperire naţională;
Prime FM/Antena C  (Ştiri, 19:00, în română), post privat, acoperire naţională;
Radio Gagauzia (Novosti 17:00, în rusă) - post public de radiodifuziune al UTA Gagauz Yeri, acoperire regională.
Au fost  analizate toate subiectele de interes public, care au fost difuzate în principalul buletin de ştiri al zilei la posturile TV şi Radio selectate, de luni până vineri.

Criteriile de selectare a temelor de interes public supuse monitorizării:
În concepţia prezentei monitorizări, subiecte de interes public sunt acele teme/subiecte/probleme care pot afecta viaţa unui număr considerabil de cetăţeni, care îi îngrijorează/preocupă/interesează pe cetăţeni şi sunt amintite cel mai des de respondenţi în sondajele de opinie, realizate de organizaţii credibile din Republica Moldova. Lista acestor subiecte este stabilită în baza ultimelor rezultate ale Barometrului de Opinie Publică, realizat de Institutul de Politici Publice (IPP), în perioada 24 aprilie - 14 mai 2010. La data începerii monitorizării (mai 2010), acestea erau:
· Situaţia economică: Criza economică (cum aceasta afectează RM, măsuri de depăşire, programe locale şi internaţionale etc.),

· Calitatea vieţii: Sărăcia (veniturile familiei, creşterea preţurilor, programe-strategii locale şi internaţionale de reducere a sărăciei),

· Probleme sociale:
· Şomajul (situaţia privind angajarea în câmpul muncii, indemnizaţii de şomaj, târguri ale locurilor de muncă, programe-strategii de reducere a şomajului etc.),

· Corupţia (cazuri de corupţie, măsuri de combatere a corupţiei, etc.),

· Relaţiile externe: Aderarea la Uniunea Europeană,
· Situaţia politică din ţară: Soluţionarea diferendului transnistrean.
Subiectele de interes public supuse monitorizării au fost analizate conform următoarelor criterii de reflectare obiectivă:
Frecvenţa temelor/genul jurnalistic: Posturile de radio şi televiziunea, precum şi presa scrisă, ar trebui să ţină în vizor un spectru larg de subiecte de interes public. Mass media publice vor acorda o atenţie sporită acelor teme care interesează în mod prioritar cetăţenii, în special temele sociale (calitatea vieţii, şomajul etc.). Este esenţial ca politica editorială, inclusiv a posturilor private, să ţină cont de repartizarea proporţională a subiectelor de interes public, chiar dacă acestea sunt instituţii comerciale. De asemenea, este important ca în cadrul emisiunilor informative să fie difuzate cât mai multe subiecte analitice. Acestea din urmă oferă posibilitatea cetăţenilor de a înţelege mai profund  aspectele abordate.

Protagonişti: Folosirea echilibrată în subiectele de interes public a principalelor categorii de protagonişti, cum ar fi funcţionari, cetăţeni, experţi este foarte importantă. Pentru posturile publice de radio şi televiziune este necesar ca opinia cetăţenilor şi a experţilor să fie chiar prioritară. Doar în aşa mod este posibil de a asigura informarea corectă a publicului şi a evita manipularea acestuia.

Echilibrul surselor/pluralismul de opinie: Pentru a fi corecte şi echilibrate, materialele trebuie să prezinte toate părţile vizate, în special când e vorba de subiecte controversate, şi să trateze în mod egal oponenţii. De asemenea, mass-media trebuie să asigure accesul publicului la o multitudine de păreri diverse care ar ajuta auditoriul să-şi creeze propria opinie asupra celor întâmplate. În cazurile în care anumitor puncte de vedere li se oferă mai multă atenţie decât altora, acestea devin proeminente şi implicit afectează percepţia publicului despre aceea ce se întâmplă în societate.
Poziţia autorului: Ştirile trebuie să fie imparţiale şi obiective; să nu favorizeze anumite partide/grupuri/persoane în detrimentul altora. Obiectivitatea jurnalistică presupune o distincţie clară între opinie şi fapte, atât prin alegerea unghiului de abordare, cât si prin detaliile furnizate. Prezenţa elementelor discriminatorii în cadrul reportajelor şi ştirilor reprezintă un prim criteriu de prezentare a realităţii prin prisma jurnalistului.

Calitatea limbajului: Jurnalismul responsabil presupune nu doar prezentarea veridică a faptelor, ci şi utilizarea unui limbaj corect şi decent. Exagerările şi limbajul licenţios utilizat în mod deliberat, cum ar fi limbajul peiorativ sau etichetele atribuite anumitor persoane sau organizaţii, precum şi imaginile manipulate astfel încât anumite părţi să apară în lumină negativă ridică grave semne de întrebare cu privire la respectarea standardelor etice şi profesionale.

Implicarea jurnalistului în realizarea materialelor: Calitatea subiectelor depinde foarte mult de gradul de implicare a jurnaliştilor. Dacă materialele difuzate nu sunt decât nişte relatări de la evenimente de presă, conferinţe, seminare, sau sunt făcute în baza comunicatelor de presă, a scrisorilor venite la redacţie etc., atunci nivelul calitativ este unul redus. Situaţia se schimbă atunci când materialul este făcut la iniţiativa jurnalistului, inclusiv când materialele de la conferinţe/evenimente/seminare servesc drept punct de pornire pentru materiale mai ample, ce oferă şi altă informaţie/date/surse privind subiectul descris.
Etica jurnalistică: Jurnaliştii trebuie să ţină cont de regulile eticii profesionale, inclusiv:
- să respecte prezumţia nevinovăţiei şi drepturile suspectaţilor;
- să respecte drepturile copiilor şi ale minorilor care sunt victime ale abuzurilor de orice fel sau se află în situaţii jenante;
- să evite utilizarea imaginilor şocante (cadavre, răni grave etc.).
Notă: Materialele „părtinitoare” şi „dezechilibrate” sunt considerate, la fel, abateri de la principiile eticii profesionale.
I. Presa scrisă. Tendinţe generale. Reflectarea subiectelor privind „calitatea vieţii” „conflictul transnistrean” şi „corupţia”

OCTOMBRIE 2011. TEMA MONITORIZATĂ – CALITATEA VIEŢII, SĂRĂCIA

1.1. Frecvenţa abordării temelor. Tema calităţii vieţii şi a sărăciei, inclusiv veniturile familiilor, creşterea preţurilor, programele şi strategiile locale şi internaţionale de reducere a sărăciei, a fost reflectată foarte rar şi succint de cele cinci publicaţii periodice monitorizate în cadrul proiectului. Astfel, în octombrie 2011, în ziare au fost publicate doar 35 de materiale care au abordat un subiect la această temă. Dacă luăm în calcul faptul că în total cele cinci ziare monitorizate au editat în octombrie 65 de numere, atunci media per ediţie este de 0,5 articole (!) care au abordat direct tema calităţii vieţii şi a sărăciei. Cele mai multe materiale tematice au apărut în Timpul de dimineaţă (15), urmat de Nezavisimaia Moldova (9), Pridnestrovie (5), Observatorul de Nord (4) şi Express/Aiin Acik (2). Raportând numărul de articole despre calitatea vieţii la numărul de apariţii ale fiecărui ziar în luna octombrie, vom constata că Observatorul de Nord a publicat, în medie, câte un articol tematic în fiecare număr editat. Urmează, în ordine descrescătoare: Timpul de dimineaţă (media articolelor per ediţie – 0,7), Nezavisimaia Moldova (0,6), Express/Aiin Acik (0,5). Ziarul de la Tiraspol Pridnestrovie a înregistrat cea mai mică medie (0,2), publicând, în cele 21 de numere din octombrie 2011, doar cinci articole la tema monitorizată.

Graficul 1.1 Frecvenţa abordării temei în ziarele monitorizate în octombrie 2011 (numărul de apariţii ale ziarului şi numărul de articole tematice)
[image: image53.png]m Activa

Express/Aiin Acik

Pridnestrovie

Observatorul de Nord

Nezavisimaia Moldova

Timpul de dimineata

= Pasiva

10

15





1.2. Genul jurnalistic. Ziarele au preferat să abordeze tema calităţii vieţii şi a sărăciei preponderent în materiale informative, adică în ştiri scurte sau desfăşurate, precum şi în reportaje. Astfel, 30 din cele 35 de texte tematice, sau 85,7% din total, au fost anume informative. Alte patru materiale (11,4% din total) au fost analize mai mult sau mai puţin profesioniste. Unicul interviu care vizează doar parţial tema monitorizată a fost publicat în Observatorul de Nord la 28 octombrie 2011. Este un interviu cu ministrul Sănătăţii Andrei Usatâi, însă şi acesta nu e un produs jurnalistic al redacţiei, ci unul preluat  din alte surse (de pe site-ul www.allmoldova.md). Acelaşi ziar a publicat un material de tip „Vox populi”, locuitorii oraşului fiind întrebaţi cum se vor încălzi pe timp de iarnă în condiţiile în care gazele naturale sunt foarte scumpe. În material se accentuează că cei nevoiaşi vor primi de la primărie lemne din stocurile acumulate după curăţirea copacilor.
Ziarul Nezavisimaia Moldova a publicat în perioada de raport două comentarii şi articole de opinie cu elemente de analiză. În unul din ele (27 octombrie 2011) primarul general al Capitalei Dorin Chirtoacă este criticat dur, cu utilizarea unui limbaj ofensator, în legătură cu decizia autorităţilor municipale privind plăţile suplimentare pentru pierderile din reţeaua de aprovizionare cu apă, pe care vor trebui să le achite chişinăuienii începând cu anul curent. Un alt comentariu (28 octombrie 2011) se referă la politicile sociale care ar trebui să-i suţină pe cetăţenii cu venturi reduse. În articol se menţionează ca situaţia materială a pensionarilor şi a persoanelor cu dizabilităţi a devenit critică după ultimele scumpiri.

Un singur material cu elemente de analiză a fost publicat în octombrie în cotidianul Timpul de dimineaţă. Este vorba de articolul întitulat “Să-i dăm foc sobei din bloc” (28 octombrie 2011), în care se descrie cum locuitorii oraşului Nisporeni şi-au construit sobe în apartamentele de la bloc, renunţând la reţeaua centralizată de încălzire cu gaze, serviciile căreia se scumpesc în permanenţă.
Unicul material cu elemente de analiză, publicat în ziarul de la Tiraspol Pridnestrovie (1 octombrie 2011) este semnat de şeful-adjunct al unei direcţii din administraţia locală, în care sunt lăudate „realizările conducerii transnistrene în domeniul social”.
Graficul 1.2. Genurile jurnalistice abordate în ziarele monitorizate în octombrie 2011
[image: image2.png]W Informativ

Express/Aiin Acik

Pridnestrovie

Observatorul de Nord

Nezavisimaia Moldova

Timpul de dimineata

u Analitic  Interviu
| 2
4

1
] 3

1

2
14

1

0 5 10

15





1.3. Surse de informaţie: Principiul deontologic al „celor două surse independente una de alta” pentru un material jurnalistic a fost mai mult sau mai puţin respectat în materialele despre calitatea vieţii doar de către ziarul Timpul de dimineaţă care a înregistrat, în medie, câte două surse pentru un material tematic. Celelalte ziare monitorizate au avut, în medie, câte singură sursă de informaţie pentru un material, iar publicaţia Express/Aiin Acik în general nu a făcut trimitere directă la sursele de informaţie pentru cele două ştiri la tema monitorizată. Această stare de lucruri denotă problemele profesionale ale reporterilor şi editorilor care acceptă pentru publicare materiale documentate insuficient. În total pentru materialele tematice, cele cinci ziare monitorizate au făcut trimitere la 42 de surse timp de o lună.
Graficul 1.3. Sursele de informaţie, utilizate de ziarele monitorizate în materialele tematice, octombrie 2011 (numărul de materiale tematice şi numărul total de surse)
[image: image3.png]= Numar materiale

Express/Aiin Acik

Pridnestrovie

Observatorul de Nord

Nezavisimaia Moldova

Timpul de dimineata

= Numar surse

20

30

40

50





1.4. Protagoniştii materialelor: În total, materialele la tema calităţii vieţii şi a sărăciei, publicate în cele cinci ziare monitorizate în luna octombrie 2011, au avut 61 de protagonişti, adică persoane citate direct sau despre care a povestit/relatat autorul. Cea mai mare pondere au avut-o funcţionarii (inclusiv angajaţi ai structurilor publice din administraţia centrală şi locală, oamenii politici din partidele cu reprezentare parlamentară), 49,2% din articolele tematice fiind cu sau despre această categorie de protagonişti, la care au apelat, cu frecvenţă diferită, toate ziarele monitorizate. Doar trei ziare – Timpul de dimineaţă, Observatorul de Nord şi Nezavisimaia Moldova au avut în calitate de protagonişti ai materialelor despre calitatea vieţii cetăţenii simpli, ponderea acestora fiind de 36% din totalul protagoniştilor. Experţii/specialiştii în acest domeniu au fost solicitaţi de nouă ori (14,8% din total), iar reprezentanţii partidelor extraparlamentare – în niciun caz.  
Raportând numărul protagoniştilor la numărul materialelor tematice publicate, constatăm că Timpul de dimineaţă şi Observatorul de Nord au avut fiecare, în medie, mai mult de 2,2 protagonişti pentru fiecare articol, Nezavisimaia Moldova – 1,33, Pridnestrovie – 1,2, iar Express/Aiin Acik – 0,5 protagonişti pentru fiecare articol la tema monitorizată.
Graficul 1.4. Numărul protagoniştilor în materialele publicate de cinci ziare în octombrie 2011
[image: image4.png]= Numar materiale

Express/Aiin Acik

Pridnestrovie

Observatorul de Nord

Nezavisimaia Moldova

Timpul de dimineata

= Numar protagonisti

10

20

30

40

50





Graficul 1.4.1. Frecvenţa apariţiei protagoniştilor în materialele publicate de cinci ziare în octombrie 2011
[image: image5.png]W Functionari

Express/Aiin Acik

Pridnestrovie

Observatorul de Nord

Nezavisimaia Moldova

Timpul de dimineata

m Experti/specialisti

m Cetateni

m Politicieni

20

30

40





1.5. Echilibrul surselor: Pe parcursul lunii octombrie, doar două din cele cinci ziare monitorizate – Timpul de dimineaţă şi Nezavisimaia Moldova, au relatat despre calitatea vieţii în materiale cu subiect controversat, în total fiind publicate şase articole de acest fel. Dar numai două din ele (ambele din Timpul de dimineaţă) au respectat, în linii mari, principiul deontologic privind echilibrul surselor şi al opiniilor prezentate, alte trei materiale au fost parţial echilibrate, iar un articol publicat în Nezavisimaia Moldova a fost dezechilibrat, lansând acuzaţii fără a oferi dreptul la replică. Este vorba de un text la rubrica „Din posta redacției”, în care se aduc acuzaţii la adresa guvernanţilor care ar sărăci intenţionat populaţia. Redacţia nu a solicitat răspunsul/poziţia autorităţilor la aceste acuzaţii.
Graficul 1.5. Echilibrul surselor în materialele controversate publicate de cinci ziare monitorizate în octombrie 2011
[image: image6.png]m Echilibrat ® Partial echilibrat m Dezechilibrat

Express/Aiin Acik

Pridnestrovie

Observatorul de Nord

Nezavisimaia Moldova

Timpul de dimineata





1.6. Poziţia autorului în materiale: În 82,8% din toate materialele la tema calităţii vieţii, publicate în octombrie 2011 în cele cinci ziare monitorizate, autorii au fost nepărtinitori în raport cu evenimentul/sursa/protagonistul despre care au relatat şi nu au lasat să se întrezărească propria atitudine faţă de subiect. În celelalte cazuri poziţia autorului a putut fi uşor percepută de cititori, aceste materiale fiind părtinitoare. De remarcat că articole părtinitoare au apărut doar în Nezavisimaia Moldova (4 din 9) şi Timpul de dimineaţă (2 din 9), în cazul celorlalte trei ziare monitorizate toate textele tematice fiind nepărtinitoare. Raportând numărul subiectelor tratate de către autori/redacţie nepărtinitor la numărul de subiecte în care a fost încălcată norma deontologică privind reflectarea nepărtinitoare a temelor, constatăm că la fiecare 1,25 materiale nepărtinitoare, Nezavisimaia Moldova publică un material părtinitor, în cazul Timpului de dimineaţă acest raport fiind de 6,5 materiale nepărtinitoare la unui părtinitor.

Graficul 1.6. Atitudinea autorilor faţă de subiectele abordate de cinci ziare în octombrie 2011
[image: image7.png]u Partinitor

Express/Aiin Acik ]
Pridnestrovie
Observatorul de Nord

Nezavisimaia Moldova

Timpul de dimineata

m Nepartinitor

10

15





1.7. Calitatea limbajului: În proporţie de 94,3%, materialele la tema calităţii vieţii au fost scrise întrun limbaj acceptabil din punct de vedere al normelor limbii literare şi al prevederilor deontologice. Totuşi, în două texte (ambele publicate în ziarul Nezavisimaia Moldova) a fost utilizat un limbaj defectuos, cu expresii jignitoare la adresa persoanelor despre care s-a scris. Astfel, în textul publicat pe 7 octombrie 2011 la rubrica de scrisori din partea cititorilor, sunt inserate expresii ofensatoare la adresa politicienilor de la guvernare, iar în comentariul redacţional din 27 octombrie 2011 limbajul utilizat este chiar licenţios, cu expresii de genul: „ушлепки” (în traducere din lexicul nenormativ rus – neghiob, anormal); „куча жлобов” (în traducere – adunătură de subdezvoltaţi), iar primarul general al Chişinăului este etichetat „мэрин”, cu adnotarea că acest cuvânt înseamnă „armăsar castrat”.
Graficul 1.7. Limbajul utilizat  de cele cinci ziare monitorizate în octombrie 2011

1.8. Implicarea jurnaliştilor în realizarea materialelor: În majoritatea absolută a materialelor la tema calităţii vieţii (33 din 35 de articole sau 94,2% din total) implicarea profesională a jurnaliştilor a fost minimă, autorii nu s-au documentat suplimentar în legătură cu subiectul pe care l-au abordat, limitându-se la citarea sau interpretarea unor declaraţii făcute la evenimentele publice sau în comunicatele primite la redacţie. Şi doar în două articole din Timpul de dimineaţă subiectul a fost realizat la iniţiativa şi cu implicarea activă a jurnalistului care s-a documentat suplimentar.

Graficul 1.8. Implicarea jurnaliştilor în realizarea materialelor în octombrie 2011

NOIEMBRIE 2011. TEMA MONITORIZATĂ –  Soluţionarea diferendului transnistrean
1.1. Frecvenţa abordării temelor: În noiembrie 2011, soluţionarea diferendului transnistrean a fost o temă abordată cu regularitate de patru din cele cinci ziare monitorizate, excepţie făcând ziarul Express/Aiin Acik care în general nu s-a referit la această temă. În total, 55 de articole publicate în noiembrie au abordat direct sau tangenţial subiectul diferendului transnistrean. Raportându-l la numărul ediţiilor (58) distribuite de celelalte patru ziare, constatăm că media este de aproape un articol tematic în fiecare ediţie. Cele mai multe materiale tematice au apărut în Timpul de dimineaţă (26) şi Pridnestrovie (20), iar cea mai bună medie per ediţie a fost înregistrată în Observatorul de Nord (în 3 numere editate a publicat 5 articole sau 1,67 texte per ediţie). Ziarul cu distribuţie naţională Nezavisimaia Moldova a editat în noiembrie 12 numere în care au fost doar 4 articole la tema diferendului transnistrean.
Graficul 1.1 Frecvenţa abordării temei în ziarele monitorizate în noiembrie 2011 (numărul de apariţii ale ziarului şi numărul de articole tematice)
[image: image8.png]® Numar articole

Express/Aiin Acik

Pridnestrovie

Observatorul de Nord

Nezavisimaia Moldova

Timpul de dimineata

= Numr apariti

21

12

22

26

10 15 20

25 30





1.2. Genul jurnalistic: În majoritatea absolută a cazurilor (44 din 55 de articole, sau 80% din total) jurnaliştii au mediatizat diferite aspecte ale temei diferendului transnistrean în informaţii scurte sau desfăşurate. De asemenea, au fost publicate şi 11 comentarii şi articole de analiză, preponderent în Pridnestrovie şi Timpul de dimineaţă. De cele mai multe ori, materialele analitice au abordat tema reluării negocierilor în formatul 5+2, vizitele reprezentanţilor ţărilor-garante şi a observatorilor, aşa-numitele alegeri prezidenţiale din regiunea transnistreană. Pridnestrovie a retipărit unele materiale analitice din presa din Federaţia Rusă, în care se fac prognoze şi speculaţii privind evoluţia tratativelor pentru soluţionarea diferendului transnistrean, în funcţie de rezultatele alegerilor preşedintelui Republicii Moldova şi a liderului administraţiei de la Tiraspol.
Graficul 1.2. Genurile jurnalistice abordate în ziarele monitorizate în noiembrie 2011
[image: image9.png]m Informativ

Express/Aiin Acik

Pridnestrovie

Observatorul de Nord

Nezavisimaia Moldova

Timpul de dimineata

m Analitic

o Interviu

22

15 20

25





1.3. Surse de informaţie: În total, cele 55 de articole tematice din ziarele monitorizate au făcut trimitere la 60 de surse de informaţii. O abordare mai profesionistă au avut-o jurnaliştii de la Timpul de dimineaţă care a înregistrat, în medie, câte două surse pentru un material tematic. Nezavisimaia Moldova şi Observatorul de Nord au avut, în medie, câte o sursă de informaţie pentru un articol, iar ziarul de la Tiraspol Pridnestrovie în cele 20 de articole la tema monitorizată a făcut trimitere doar la opt surse de informaţie sau 0,4 surse per articol (jumătate din articolele publicate în acest ziar în general nu citează sursele).

Graficul 1.3. Sursele de informaţie, utilizate de ziarele monitorizate în materialele tematice, noiembrie 2011 (numărul de materiale tematice şi numărul total de surse) 
[image: image10.png]B Numar materiale

Express/Aiin Acik

Pridnestrovie

Observatorul de Nord

Nezavisimaia Moldova

Timpul de dimineata

B Numar surse

20

40

60

80





1.4. Protagoniştii materialelor: Articolele la tema diferendului transnistrean au avut în total 73 de protagonişti, majoritatea fiind funcţionari publici şi/sau oameni politici din partidele cu reprezentare parlamentară (36 protagonişti sau 49,3% din total) sau experţi (29 sau 39,7%). Doar ziarele Timpul de dimineaţă şi Observatorul de Nord au avut în calitate de protagonişti ai materialelor la această temă cetăţenii simpli, însă numărul cetăţenilor intervievaţi despre acest conflict care se răsfrânge direct asupra familiilor lor este în continuare extrem de mic. Publicaţia Pridnestrovie nu scrie despre cetăţeni în contextul diferendului transnistrean, în schimb este unicul din ziarele monitorizate care are protagonişti doar funcţionari sau oameni politici. Din cele patru categorii de protagonişti, reprezentanţii partidelor extraparlamentare au apărut de câteva ori cu opinii la tema monitorizată doar în cotidianul Timpul de dimineaţă.
Raportând numărul protagoniştilor la numărul materialelor tematice publicate, constatăm că Timpul de dimineaţă a avut, în medie, mai mult de doi protagonişti pentru fiecare articol, Nezavisimaia Moldova – 1,5, iar celelalte ziare – o medie de mai puţin de un protagonist pentru fiecare articol la tema soluţionării diferendului transnistrean.
Graficul 1.4. Numărul protagoniştilor în materialele publicate de cinci ziare în noiembrie 2011
[image: image11.png]B Numar materiale

Express/Aiin Acik

Pridnestrovie

Observatorul de Nord

Nezavisimaia Moldova

Timpul de dimineata

B Numir protagonisti

20

40

60

80

100





Graficul 1.4.1. Frecvenţa apariţiei protagoniştilor în materialele publicate de cinci ziare în noiembrie 2011
[image: image12.png] Functionari  Bxperti/specialisti  Cetateni m Politicieni

Express/Aiin Acik

pricnestrovie | (MBI

Observatorul de Nord

Nezavisimaia Moldova

Timpul de dimineata





1.5. Echilibrul surselor: În noiembrie 2011, doar două din cele cinci ziare monitorizate – Timpul de dimineaţă şi  Nezavisimaia Moldova, au publicat materiale cu subiect controversat în contextul soluţionării diferendului transnistrean. Din totalul de nouă articole cu subiect controversat, doar unul a  prezentat părţile echilibrat, aşa cum o cere normele deontologice privind echilibrul surselor şi a opiniilor prezentate, alte şase materiale au fost parţial echilibrate, iar câte un articol publicat din Timpul de dimineaţă şi Nezavisimaia Moldova au fost prezentate dezechilibrat. Astfel, în articolul „Vlad Filat recunoaşte independenţa Transnistriei?”, publicat în suplimentul „Integrarea europeană, pas cu pas”, Timpul de dimineaţă din 25 noiembrie, se spune că declaraţia comună semnată de premierul V. Filat şi liderul separatist I. Smirnov a stârnit controverse la Chişinău. Cu trimitere la postul de televiziune PRO TV Chişinău, ziarul reia declaraţiile unor politicieni (Marian Lupu, Mihai Ghimpu, Artur Reşetnicov) nemulţumiţi de faptul că premierul a semnat această declaraţie, iar poziţia lui V. Filat este prezentată doar indirect. Într-un articol din Nezavisimaia Moldova, publicat la 18 noiembrie, se afirmă, cu trimitere la liderul PCRM Vladimir Voronin, că acordarea unor împuterniciri suplimentare Misiunii EUBAM este periculoasă şi se urmăreşte repetarea „scenariului Kosovo”. Opinia autorităţilor sau a reprezentanţilor EUBAM nu este prezentată.

Graficul 1.5. Echilibrul surselor în materialele controversate publicate de cinci ziare monitorizate în noiembrie 2011
[image: image13.png]u Echilibrat u Partial echilibrat m Dezechilibrat

Express/Aiin Acik

Pridnestrovie

Observatorul de Nord

Nezavisimaia Moldova

Timpul de dimineata





1.6. Poziţia autorului în materiale: Cu unele mici excepţii (trei cazuri: două în Pridnestrovie şi unul în Nezavisimaia Moldova), autorii materialelor tematice inserate în ziarele monitorizate nu au lăsat să se întrezărească propria atitudine faţă de subiect, fiind în general nepărtinitori. Articolele părtinitoare din Pridnestrovie au conţinut speculaţii privind candidaţii la funcţia de „preşedinte” al regiunii transnistrene.

Graficul 1.6. Atitudinea autorilor faţă de subiectele abordate de cinci ziare în noiembrie 2011
[image: image14.png]B Pértinitor

Express/Aiin Acik

Pridnestrovie

Observatorul de Nord

Nezavisimaia Moldova

Timpul de dimineata

 Nepirtinitor

10

20

30





1.7. Calitatea limbajului: Materialele la tema soluţionării diferendului transnistrean au fost scrise întrun limbaj acceptabil din punct de vedere al normelor limbii literare şi al prevederilor deontologice. Excepţie face un material cu elemente de analiză din ziarul Pridnestrovie, în care autorul relatează despre un posibil exod al romilor din România în Republica Moldova. Materialul are un caracter discriminator în raport cu etnia romă, afirmându-se că aceasta ar duce la destabilizarea regiunii, şi conţine unele expresii defectuoase.
1.8. Implicarea jurnaliştilor în realizarea materialelor: În majoritatea absolută a materialelor la tema dată (52 din 55 de articole sau 98,1% din total) implicarea profesională a jurnaliştilor a fost minimă, autorii nu s-au documentat suplimentar în legătură cu subiectul pe care l-au abordat, limitându-se la citarea sau interpretarea unor declaraţii publice sau în comunicatele de presă. Şi doar în trei articole, două în Pridnestrovie şi unul din Timpul de dimineaţă autorii s-a documentat şi le-au oferit cititorilor detalii suplimentare.

Graficul 1.8. Implicarea jurnaliştilor în realizarea materialelor în noiembrie 2011
[image: image15.png]Express/Aiin Acik

Pridnestrovie

Observatorul de Nord

Nezavisimaia Moldova

Timpul de dimineata

W Activd

W Pasiva

10

20

30





DECEMBRIE 2011. TEMA MONITORIZATĂ – CORUPŢIA
1.1. Frecvenţa abordării temelor: În luna decembrie, tema corupţiei nu s-a bucurat de atenţia ziarelor monitorizate, în total fiind publicate doar şapte materiale despre cazuri concrete de corupţie, strategii guvernamentale şi alte măsuri de combatere a corupţiei, activităţile anticorupţie ale asociaţiilor obşteşti etc., în patru din cele cinci ziare (Express/Aiin Acik nu a avut niciun articol tematic). Dacă luăm în calcul faptul că în total cele cinci ziare monitorizate au editat în decembrie 68 de numere, atunci media per ediţie este de 0,1 articole (!) care au abordat tema corupţiei. Timpul de dimineaţă a publicat trei articole la tema monitorizată, Pridnestrovie – două, Nezavisimaia Moldova şi Observatorul de Nord – câte unul.

Graficul 1.1 Frecvenţa abordării temei în ziarele monitorizate în decembrie 2011 (numărul de apariţii ale ziarului şi numărul de articole tematice)
[image: image16.png]® Numar articole

Express/Aiin Acik

Pridnestrovie

Observatorul de Nord

Nezavisimaia Moldova

Timpul de dimineata

= Numr apariti

23
18
18
0 10 15 20 25





1.2. Genul jurnalistic: Cinci din cele şapte materiale la tema corupţiei, sau 71,4% din total, au fost ştiri şi informaţii desfăşurate, celelalte două (28,6%) au fost comentarii sau materiale cu elemente de investigaţie jurnalistică. Acestea au apărut în Observatorul de Nord (10 decembrie 2011, materialul realizat de Centrul de investigații jurnalistice (CIN), la tema corupţiei în sistemul farmaceutic din Moldova) şi în Pridnestrovie (27 decembrie 2011, comentariul despre scandalul la adunarea Asociaţiei judecătorilor din R.Moldova în legătură cu acuzaţiile de corupţie în sistemul judecătoresc. Autorul îşi încheie articolul cu întrebarea: „Не разумней ли нам держаться особняком от республики, где основа основ гражданского общества – судебная система – находится сегодня в столь плачевном состоянии?!” (Nu ar fi mai rezonabil pentru noi să stăm separat de republica, în care piatra de temelie a societăţii – sistemul judiciar – este acum într-o stare atât de proastă?!)

Graficul 1.2. Genurile jurnalistice abordate în ziarele monitorizate în decembrie 2011
[image: image17.png]m Informativ

Express/Aiin Acik

Pridnestrovie

Observatorul de Nord

Nezavisimaia Moldova

Timpul de dimineata

= Analitic  Interviu
1 1
1
1
1 1
0 0,5 1 15 2 25





1.3. Surse de informaţie: Puţinele materiale la tema corupţiei, publicate în decembrie 2011, au fost relativ bine documentate, în total, fiind citate 14 surse de informaţie pentru şapte articole sau, în medie, câte două surse per articol. Cele mai bine documentate au fost investigaţia CIN publicată în Observatorul de Nord cu trei surse de informaţie, şi cele trei informaţii din Timpul de dimineaţă care au avut în total opt surse de informaţie sau 2,7 surse per articol.

Graficul 1.3. Sursele de informaţie, utilizate de ziarele monitorizate în materialele tematice, decembrie 2011 (numărul de materiale tematice şi numărul total de surse) 
[image: image18.png]B Numar materiale

Express/Aiin Acik

Pridnestrovie

Observatorul de Nord

Nezavisimaia Moldova

Timpul de dimineata

M Numar surse

10

15





1.4. Protagoniştii materialelor: Materialele la tema corupţiei, publicate în cele patru ziare, au avut 12 protagonişti, inclusiv 7 funcţionarii ai structurilor publice din administraţia centrală şi locală, oamenii politici din partidele cu reprezentare parlamentară (58,3% din total) şi 5 experţii/specialiştii în domeniu (41,7% din total). Cetăţenii şi reprezentanţii partidelor extraparlamentare nu au figurat în calitate de protagonişti ai articolelor la tema corupţiei.
Graficul 1.4. Numărul protagoniştilor în materialele publicate de cinci ziare în decembrie 2011

[image: image19.png]B Numar materiale

Express/Aiin Acik

Pridnestrovie

Observatorul de Nord

Nezavisimaia Moldova

Timpul de dimineata

B Numir protagonisti

10





Graficul 1.4.1. Frecvenţa apariţiei protagoniştilor în materialele publicate de cinci ziare în decembrie 2011
[image: image20.png]® Functionari

Express/Aiin Acik

Pridnestrovie

Observatorul de Nord

Nezavisimaia Moldova

Timpul de dimineata

m Experti/specialisti  Cetateni

= Politicieni





1.5. Echilibrul surselor: Din materialele la tema corupţiei, publicate în luna decembrie, doar unul a abordat un subiect controversat (Timpul de dimineaţă, 5 decembrie), fiind vorba de conflictul în jurul Companiei „Le Bridge Corporation limited” care pretinde despăgubiri pentru rezilierea contractelor de arendă a spaţiilor comerciale la punctele de trecere a frontierei în reţeaua de magazine „Duty free”. Materialul a fost parţial echilibrat.
1.6. Poziţia autorului în materiale: Cu excepţia materialului din Pridnestrovie despre conflictul la adunarea Asociaţiei judecătorilor din Moldova, autorii articolelor la tema corupţiei au fost nepărtinitori în raport cu evenimentul/sursa despre care au relatat.

Graficul 1.6. Atitudinea autorilor faţă de subiectele abordate de cinci ziare în decembrie 2011
[image: image21.png]H Prtinitor  Nepirtinitor

Express/Aiin Acik
Pridnestrovie

Observatorul de Nord _

Nezavisimaia Moldova

Timpul de dimineata





1.7. Calitatea limbajului: Toate materialele la tema monitorizată au fost scrise într-un limbaj acceptabil, îngrijit din punct de vedere al exprimării şi stilului lingvistic.
1.8. Implicarea jurnaliştilor în realizarea materialelor: În şase din cele şapte materiale la tema corupţiei (85,7% din total) implicarea profesională a jurnaliştilor a fost minimă, iar autorii s-au limitat la citarea sau interpretarea unor declaraţii făcute la conferinţe, alte evenimente publice sau în comunicatele primite la redacţie. Doar în investigaţia CIN, publicată în Observatorul de Nord, autorii s-au documentat şi le-au oferit cititorilor informaţii suplimentare la tema abordată.

Graficul 1.8. Implicarea jurnaliştilor în realizarea materialelor în decembrie 2011
[image: image22.png]Express/Aiin Acik

Pridnestrovie

Observatorul de Nord

Nezavisimaia Moldova

Timpul de dimineata

W Activd W Pasiva





Concluzii pentru perioada octombrie-decembrie 2011 comparativ cu perioadele precedente de monitorizare şi recomandări generale
Concluzii:
· Unele subiecte de interes public major, cum sunt calitatea vieţii şi corupţia, continuă să fie reflectate insuficient de ziarele monitorizate. Comparativ cu perioadele precedente de monitorizare a acestor două teme (calitatea vieţii – în decembrie 2010, corupţia – în mai 2011), numărul de materiale tematice a înregistrat o reducere semnificativă;

· În acelaşi timp, tema soluţionării diferendului transnistrean a început să fie reflectată mai dinamic faţă de perioada precedentă de monitorizare a acestei teme (iunie 2011), în mare parte datorită reluării procesului de negocieri şi campaniei electorale pentru alegerea administraţiei de la Tiraspol;

· Se înregistrează o mică creştere a numărului de materiale de analiză şi comentarii la temele monitorizate, însă calitatea realizării acestora ar trebui să fie îmbunătăţită;

· Spectrul surselor de informaţie s-a diversificat, experţii şi specialiştii înlocuindu-i pe funcţionari în calitate de sursă primară de informaţii pentru jurnalişti; în acelaşi timp, cetăţenii rareori sunt surse de informaţii sau protagonişti ai materialelor la teme care îi vizează direct;

· Ziarele monitorizate au probleme în asigurarea pluralismului de surse, unele materiale fiind scrise în baza unei singure surse sau fără a cita vreo sursă de informaţie;

· Deşi numărul materialelor cu subiect controversat la temele monitorizate a înregistrat o reducere faţă de perioadele precedente, autorii acestor materiale au devenit mai atenţi în ce privește asigurarea echilibrului prezentării surselor şi a opiniilor părţilor implicate;

· Se înregistrează o creştere a numărului materialelor, autorii cărora se distanţează de subiectul abordat şi îl prezintă nepărtinitor, aşa cum recomandă normele deontologice jurnalistice;

· Implicarea jurnaliştilor ziarelor monitorizate în realizarea subiectelor rămâne în continuare pasivă, deseori autorii nu se documentează suficient, mulţumindu-se cu informaţia obţinută pe cale oficială sau pe care au primit-o la redacţie.

Recomandări:
· Redacţiile ziarelor monitorizate ar trebui „să se întoarcă cu faţa spre oameni”, reevaluându-şi politicile editoriale spre temele care îi vizează direct pe cetăţenii simpli şi familiile lor. Abordarea acestor teme doar prin prisma datelor statistice şi a opiniilor/declaraţiilor funcţionarilor şi a politicienilor nu trebuie acceptată, oamenii simpli fiind barometrul care poate indica eficienţa programelor şi a strategiilor guvernamentale;

· Editorii ar trebui să apeleze mai des la experţi capabili să facă o analiză complexă şi comentarii pertinente la temele de interes public;

· Redactorii-şefi şi/sau editorii ziarelor ar trebui să impună standarde de calitate în redacţie, inclusiv reguli obligatorii privind numărul de surse, echilibrul şi obiectivitatea materialelor, asigurarea echilibrului opiniilor/poziţiilor prezentate etc.
II. Mass-media audiovizuală. Tendinţe generale

2.1. OCTOMBRIE 2011. TEMA MONITORIZATĂ – CALITATEA VIEŢII

2.1.1. Frecvenţa abordării temei în materiale: În luna octombrie 2011, cele 10 instituţii ale audiovizualului monitorizate au abordat tema „calitatea vieţii” de 176 de ori. Materialele tematice s-au referit, în principal, la: compensaţiile la căldură pentru familii nevoiaşe din capitală; noile tarife la agentul termic; majorarea preţurilor la medicamente; lupta cu sărăcia și respectarea drepturilor omului; solicitarea sindicatelor de a majora ajutorul social acordat persoanelor nevoiaşe în perioada rece a anului; subvenţiile suspendate pentru fermieri; scumpirea produselor lactate etc. Cele mai multe subiecte au fost realizate de „Vocea Basarabiei” - 35 de materiale, iar cele mai puţine de TV PMR  şi TSV - 3 şi respectiv 2 subiecte. Radiodifuzorii publici naţionali - Moldova 1 şi Radio Moldova au difuzat un număr egal de subiecte, câte 27.
Graficul 2.1.1. Frecvenţa abordării temei în luna aprilie 2011 de către staţiile monitorizate


[image: image23]
2.1.2. Genul materialelor: Trei posturi monitorizate – TV PMR, TSV şi Prime FM, au reflectat tema “calitatea vieţii”, în exclusivitate, prin intermediul genurilor jurnalistice informative. Celelalte au difuzat şi subiecte analitice, cele mai multe revenind canalului TV Prime – 7. În total, audiovizualul monitorizat a realizat 153 de materiale informative (87%) şi 23 de materiale analitice (13%). Posturile de radio şi tv nu au difuzat nici un interviu la temă.
Graficul 2.1.2. Genul materialelor la temă
[image: image24.emf]24

21

10

19

3

2

24

8

9

33

3

2

7

3

0

0

3

3

0

2

Tv Moldova 1

Tv Gagauzia

Prime Tv

NIT

Tv RMN

Tv SV

Radio Moldova

Radio Gagauzia

Prime FM

Vocea Basarabiei

informative analitice


2.1.3. Surse de informaţie:  Doar Radio Găgăuzia şi TV Prime au apelat la un număr suficient de surse de informaţie la realizarea subiectelor tematice – câte două surse. Celelalte posturi au înregistrat următorii indicatori: Moldova1, la un subiect au revenit în medie - 1,8 surse; „Vocea Basarabiei” - 1,6 surse; TV Găgăuzia – 1,5 surse; Radio Moldova şi Prime FM – 1,3 surse; NIT -  1,2 surse; TV Găgăuzia – 1,5 surse; TV PMR şi TSV câte  o sursă.
Graficul 2.1.3. Numărul surselor de informaţie utilizate în realizarea materialelor la temă

[image: image25.emf]27

23

17

22

3

2

27

11

9

35

49

34

35

27

3

2

36

22

12

55

Tv Moldova 1

Tv Gagauzia

Prime Tv

NIT

Tv RMN

Tv SV

Radio Moldova

Radio Gagauzia

Prime FM

Vocea Basarabiei

numar materiale numar surse de informatie


2.1.4. Echilibrul surselor de informaţie în materiale: În materialele cu caracter conflictual, doar la Radio Moldova a fost asigurat echilibrul informaţional. Cele mai multe subiecte conflictuale dezechilibrate au fost difuzate de NIT – 11 din 15 subiecte. Iată doar câteva exemple: Mitingul de protest din Ceadâr-Lunga împotriva majorării tarifelor la gazele naturale şi împotriva anulării compensaţiilor (17 octombrie); despre solicitarea angajaţilor direcţiilor de asistenţă socială de a anula decizia guvernului care stabileşte că de compensaţii vor beneficia familiile, membrii cărora au un venit de cel mult 573 lei (21 octombrie). În ambele cazuri nu a fost solicitată opinia autorităţilor la adresa cărora se aduc învinuiri. Dar iată şi alte subiecte dezechilibrate atestate la alte posturi: creşterea preţurilor la medicamente (Prime FM, 26 octombrie); două asociaţii obşteşti - "Salvgardare" şi "Oraşul meu drag", organizează proteste împotriva tarifelor ridicate la căldură (Tv Prime, 25 octombrie); PSD amenință cu proteste (Moldova 1, 7 octombrie).
Graficul 2.1.4. Echilibrul surselor de informaţie în materialele la temă
[image: image26.emf]3

4

7

0

0

0

3

3

0

1

1

3

0

4

0

1

0

2

0

3

0

0

1

11

1

0

0

1

1

0

Tv Moldova 1

Tv Gagauzia

Prime Tv

NIT

Tv RMN

Tv SV

Radio Moldova

Radio Gagauzia

Prime FM

Vocea Basarabiei

echilibrat partial echilibrat dezechilibrat


2.1.5. Protagoniştii materialelor: Posturile de televiziune din zona transnistreană – TV PMR şi TSV au apelat, în exclusivitate, la funcţionarii de stat, în calitate de protagoniști. Un număr foarte mare de funcţionari este prezent şi la Radio Moldova (cca 50%). La realizarea subiectelor „Vocea Basarabiei” şi Prime FM au apelat cel mai des la experţi, iar Radio Găgăuzia, NIT, TV Prime, Tv Găgăuzia şi Moldova 1 la cetăţeni.

Graficul 2.1.5. Frecvenţa prezenţei categoriilor de protagonişti în materialele la temă
[image: image27.emf]30

17

13

24

4

3

25

10

3

27

16

3

14

2

0

0

12

4

10

36

38

27

23

45

0

0

11

24

3

2

1

1

1

0

0

0

1

0

0

1

Tv Moldova 1

Tv Gagauzia

Prime Tv

NIT

Tv RMN

Tv SV

Radio Moldova

Radio Gagauzia

Prime FM

Vocea Basarabiei

functionari experti cetateni de rand politicieni


În perioada de referinţă, Radio Găgăuzia (3,5), NIT (3,2), Moldova 1 (3,1) şi TV Prime (3,0) au avut cei mai mulţi protagonişti în medie per subiect, iar TSV(1,5)  și TV  RMN (1,3) cei mai puţini. Acest coeficient la Tv Găgăuzia a constituit 2,5; la „Vocea Basarabiei” – 1,9; la Radio Moldova şi la Prime FM – câte 1,8.
Graficul 2.1.5.1. Raportul dintre numărul total de protagonişti şi numărul materialelor la temă
[image: image28.emf]27

23

17

22

3

2

27

11

9

35

85

58

51

71

4

3

49

38

16

66

Tv Moldova 1

Tv Gagauzia

Prime Tv

NIT

Tv RMN

Tv SV

Radio Moldova

Radio Gagauzia

Prime FM

Vocea Basarabiei

numar materiale numar protagonisti


2.1.6. Poziţia autorului în materiale: Doar postul de televiziune NIT a difuzat subiecte în care autorii au adoptat poziţii părtinitoare faţă de ceea ce au comunicat (16 subiecte părtinitoare din totalul de 22). Celelalte posturi de televiziune şi de radio monitorizate au respectat principiul imparţialităţii în materialele realizate.
2.1.7. Calitatea limbajului: Toate materialele la tema ”calitatea vieţii” au fost scrise într-un limbaj acceptabil.
2.1.8. Implicarea jurnaliştilor în realizarea materialelor: În majoritatea cazurilor, la toate televiziunile monitorizate a fost atestat un grad scăzut de implicare a reporterilor la realizarea materialelor tematice. Cel mai activ s-au implicat jurnaliştii de la Moldova 1.
Graficul 2.1.8. Implicarea jurnaliştilor în realizarea materialelor
[image: image29.emf]17

20

17

19

3

2

23

8

9

33

10

3

0

3

0

0

4

3

0

2

Tv Moldova 1

Tv Gagauzia

Prime Tv

NIT

Tv RMN

Tv SV

Radio Moldova

Radio Gagauzia

Prime FM

Vocea Basarabiei

pasiva activa


2.1.9. Etica jurnalistică: Subiectele conflictuale dezechilibrate informaţional şi cele părtinitoare constituie erori profesionale grave. Asemenea erori au fost atestate la NIT (19 cazuri), TV PMR(1), Prime FM(1), Moldova 1(1) şi Tv Prime (1).

Graficul  2.1.9. Respectarea eticii jurnalistice în realizarea materialelor la tema monitorizată
[image: image30.emf]26

23

16

3

2

2

27

11

8

35

1

0

1

19

1

0

0

0

1

0

Tv Moldova 1

Tv Gagauzia

Prime Tv

NIT

Tv RMN

Tv SV

Radio Moldova

Radio Gagauzia

Prime FM

Vocea Basarabiei

respectata nerespectata


2.1. NOIEMBRIE 2011. TEMA MONITORIZATĂ – DIFERENDUL TRANSNISTREAN
2.1.1. Frecvenţa abordării temei în materiale: În luna noiembrie 2011, cele 10 instituţii ale audiovizualului monitorizate au abordat tema „conflictul transnistrean” de 138 de ori. Materialele tematice s-au referit, în principal, la: reacţia liderului de la Tiraspol referitor la aplicaţiile desfăşurate de militarii moldoveni la poligonul de la Bulboaca; comentariile ministrului român de externe, Teodor Baconschi, referitor la conflictul nistrean; întrevederea preşedintelui interimar al Republicii Moldova, Marian Lupu, cu ministrul rus de externe Serghei Lavrov; reluarea negocierilor oficiale în formatul 5+2 în problema transnistreană; întâlnirea premierului Vlad Filat cu liderul tiraspolean Igor Smirnov; viziunile părţilor implicate asupra stadiului actual şi perspectivelor de reglementare a conflictului transnistrean; şedinţele extraordinare ale comisiei unificate de control (CUC) în intenţia de a stabiliza situaţia din localitatea Pohrebea, Dubăsari; reacţiile asupra deciziei Federaţiei Ruse de a deschide 25 de secţii de vot în raioanele de est în ziua alegerilor parlamentare ruse etc.

Cele mai multe subiecte la temă au fost realizate de „Vocii Basarabiei” şi TV PMR – 35 şi respectiv, 21 de subiecte, iar cele mai puţine de Radio Găgăuzia, NIT, Prime TV şi Prime FM.

Graficul 2.2.1. Frecvenţa abordării temei în luna noiembrie 2011 de către staţiile monitorizate
[image: image31.emf]numar materiale tematice

17

15

6

5

21

16

19

1

6

32

Tv Moldova 1

Tv Gagauzia

Prime Tv 

NIT

Tv RMN

Tv SV

Radio Moldova

Radio Gagauzia

Prime FM

Vocea Basarabiei


2.2.2. Genul materialelor: Şapte posturi monitorizate din zece au reflectat tema „conflictul transnistrean”, în exclusivitate, prin intermediul genurilor jurnalistice informative. Ponderea materialelor informative a fost de peste 97 la sută. Moldova 1 a difuzat singurul interviu la temă.
Graficul 2.2.2. Genul materialelor la temă
[image: image32.emf]16

15

5

5

21

16

19

1

4

32

0

0

1

0

0

0

0

0

2

0

1

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Tv Moldova 1

Tv Gagauzia

Prime Tv 

NIT

Tv RMN

Tv SV

Radio Moldova

Radio Gagauzia

Prime FM

Vocea Basarabiei

informative analitice interviuri


2.2.3. Surse de informaţie: Nici unul din posturile monitorizate nu a apelat la un număr suficient de surse (cel puţin două) de informaţie la realizarea subiectelor tematice. O situaţie relativ bună, comparativ cu alte posturi, se înregistrează la Prime TV - la un subiect revenind, în medie, aproximativ 1,8 şi respectiv. Celelalte posturi au înregistrat următorii indicatori: Prime FM - 1,6 surse „Vocea Basarabiei” - 1,5; Radio Moldova – 1,4; Moldova 1 şi la Tv SV- 1,1; Radio Găgăuzia – o singură sursă.  Totodată, o situaţie gravă se atestă la TV PMR, NIT şi TV Găgăuzia care au difuzat unele subiecte la temă fără a indica sursa de informaţie.

Graficul 2.2.3. Numărul surselor de informaţie utilizate în realizarea materialelor la temă
[image: image33.emf]17

15

6

5

21

16

19

6

32

18

9

11

4

20

18

26

10

49

1

Tv Moldova 1

Tv Gagauzia

Prime Tv 

NIT

Tv RMN

Tv SV

Radio Moldova

Radio Gagauzia

Prime FM

Vocea Basarabiei

numar materiale numar surse de informatie


2.2.4. Echilibrul surselor de informaţie în materiale: Cele mai multe subiecte conflictuale dezechilibrate informaţional au fost difuzate de televiziunile din regiunea transnistreană – TV PMR (6) şi TSV (4). Iată un exemplu: Şedinţa Comisiei Unificate de Control (PMR și TSV, 3 noiembrie). Dar iată şi alte subiecte dezechilibrate atestate la alte posturi: Întrevederea Filat-Smirnov (TV Găgăuzia, 25 noiembrie); Declaraţia liderului de la Tiraspol privind alipirea Transnistriei la Ucraina (Prime TV, 4 noiembrie); Întrevederea Voronin-Russel (NIT,4 noiembrie). Postul public de televiziune Moldova 1 a avut 2 subiecte parţial echilibrate: proteste în faţa MAEIE, în timpul Conferinţei de presă Leancă - Lavrov (22 noiembrie) şi acordul Republicii Moldova şi Federaţia Rusă cu privire la deschiderea secţiilor de votare pentru alegerile parlamentare ruse (23 noiembrie). În materialele cu caracter conflictual, doar la  Radio Moldova a fost asigurat echilibrul informaţional (Postul respectiv a realizat doar un singur material conflictual). Pe parcursul lunii noiembrie, Radio Găgăuzia nu a difuzat nici un material cu caracter conflictual.

Graficul 2.2.4. Echilibrul surselor de informaţie în materialele la temă

[image: image34.emf]0

0

0

0

0

2

1

0

2

3

2

0

1

0

2

0

0

0

0

1

0

2

2

2

6

4

0

0

1

0

Tv Moldova 1

Tv Gagauzia

Prime Tv 

NIT

Tv RMN

Tv SV

Radio Moldova

Radio Gagauzia

Prime FM

Vocea Basarabiei

echilibrat partial echilibrat dezechilibrat


2.2.5. Protagoniştii materialelor: Doar două posturi monitorizate – Moldova 1 şi „Vocea Basarabiei” au apelat la cele 4 categoriile de protagonişti. Cu excepţia Moldova 1 (experţi), celelalte posturi au apelat cel mai des la funcţionari.

Graficul 2.2.5. Frecvenţa prezenţei categoriilor de protagonişti în materialele la temă
[image: image35.emf]7

7

10

3

21

19

16

1

9

34

11

2

1

1

1

2

13

0

1

12

3

0

0

0

0

0

0

0

0

2

1

0

0

0

0

0

1

0

0

6

Tv Moldova 1

Tv Gagauzia

Prime Tv 

NIT

Tv RMN

Tv SV

Radio Moldova

Radio Gagauzia

Prime FM

Vocea Basarabiei

functionari experti cetateni de rand politicieni


În perioada de referinţă, Prime Tv (1,8), „Vocea Basarabiei” şi Prime FM (câte 1,7) au avut cei mai mulţi protagonişti în medie per subiect, iar  cei mai puţini NIT (0,8) şi Tv Găgăuzia (0,6).
Graficul 2.2.5.1. Raportul dintre numărul total de protagonişti şi numărul materialelor la temă 
[image: image36.emf]17

15

6

5

21

16

19

1

6

32

22

9

11

4

22

21

30

1

10

54

Tv Moldova 1

Tv Gagauzia

Prime Tv 

NIT

Tv RMN

Tv SV

Radio Moldova

Radio Gagauzia

Prime FM

Vocea Basarabiei

numar materiale numar protagonisti


2.2.6. Poziţia autorului în materiale: Cinci din zece posturi au difuzat subiecte în care autorii au adoptat poziţii părtinitoare faţă de ceea ce au comunicat. Astfel, la NIT 2 din 5 subiecte au fost părtinitoare, la Tv Găgăuzia – 2 din 15 la  Tv PMR – două din 21, la Tv SV – unul din 16, iar Radio Găgăuzia  unul din unul.
Graficul 2.2.6. Poziţia autorului în materialele la temă

[image: image37.emf]0

2

0

2

3

1

0

1

0

0

17

13

6

3

18

15

19

6

32

0

Tv Moldova 1

Tv Gagauzia

Prime Tv 

NIT

Tv RMN

Tv SV

Radio Moldova

Radio Gagauzia

Prime FM

Vocea Basarabiei

partinitor nepartinitor


2.2.7. Calitatea limbajului: Toate materialele la tema ”diferendul transnistrean” au fost scrise într-un limbaj acceptabil.
2.1.8. Implicarea jurnaliştilor în realizarea materialelor: În majoritatea cazurilor, la toate televiziunile monitorizate a fost atestat un grad scăzut de implicare al reporterilor la realizarea materialelor tematice.

Graficul 2.2.8. Implicarea jurnaliştilor în realizarea materialelor
[image: image38.emf]15

15

6

5

20

15

17

1

6

32

1

0

0

0

1

1

2

0

0

0

Tv Moldova 1

Tv Gagauzia

Prime Tv 

NIT

Tv RMN

Tv SV

Radio Moldova

Radio Gagauzia

Prime FM

Vocea Basarabiei

pasiva activa


2.2.9. Etica jurnalistică: Pe parcursul perioadei de monitorizare, etica profesională a fost încălcată de 18 ori. Trei posturi - Moldova 1, Radio Moldova şi Radio „Vocea Basarabiei” au reuşit să evite această încălcare.
Graficul  2.2.9. Respectarea eticii jurnalistice în realizarea materialelor la tema monitorizată

[image: image39.emf]17

13

4

3

15

12

19

0

5

32

0

2

2

2

6

4

0

1

1

0

Tv Moldova 1

Tv Gagauzia

Prime Tv 

NIT

Tv RMN

Tv SV

Radio Moldova

Radio Gagauzia

Prime FM

Vocea Basarabiei

respectata nerespectata


3.3. DECEMBRIE 2011. TEMA MONITORIZATĂ – CORUPȚIA

3.3.1. Frecvenţa abordării temei în materiale: În luna decembrie 2011, din cele 10 instituţii ale audiovizualului monitorizate, trei – Radio Găgăuzia, TV PMR şi TSV – nu au difuzat nici un material la tema “corupţia”. Celelalte 7 instituţii media au abordat subiectul de 45 de ori. Materialele tematice s-au referit, în principal, la: rezultatele sondajelor de opinie vizând perceperea corupţiei în Moldova; reţinerea unui nou lot de ţigări din republică de către vameşii din Galaţi, România; un documentar difuzat de o televiziune din Rusia, în care liderul de la Tiraspol este învinuit de corupţie şi de încurajarea crimei în Transnistria; modul în care a fost marcată Ziua Internaţională Anticorupţie; acţiunile Ministerului Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor îndreptate la diminuarea corupţiei în cazul perfectării unor acte; încercările de a contracara transportul ilicit de pasageri; dosarele intentate unor foşti factori de decizie de la Î.S. „Registru”; autosesizarea Procuraturii Generale în cazul presupuselor cazuri de corupţie la Centrul pentru copii „Artico”; eforturile depuse în lupta cu „salariile în plic” etc.
Cele mai multe subiecte la temă au fost realizate de „Vocea Basarabiei” şi Radio Moldova – 17 şi, respectiv, 10 subiecte, iar cele mai puţine de Tv Găgăuzia şi Prime FM – câte unul.
Graficul 3.3.1. Frecvenţa abordării temei în luna decembrie 2011 de către staţiile monitorizate

[image: image40.emf]numar materiale tematice

6

1

5

5

10

1

17

Tv Moldova 1

Tv Gagauzia

Prime Tv

NIT

Radio Moldova

Prime FM

Vocea Basarabiei


3.3.2. Genul materialelor: Toate cele 10 posturi monitorizate au reflectat tema „corupția”, în exclusivitate, prin intermediul genurilor jurnalistice informative.
3.3.3. Surse de informaţie: Doar Moldova 1 a apelat la un număr suficient de surse de informaţie la realizarea subiectelor tematice (2,3 surse/per material). Celelalte posturi au înregistrat următorii indicatori: Prime TV, la un subiect au revenit, în medie, aproximativ 1,8 surse; „Vocea Basarabiei – 1,6 surse; Radio Moldova – 1,3 surse; NIT – 0,6 surse. Alte 2 posturi -  Prime FM (2 surse) și Tv Găgăuzia (o sursă) au realizat doar câte un material la temă.
Graficul 3.3.3. Numărul surselor de informaţie utilizate în realizarea materialelor la temă

[image: image41.emf]6

1

5

5

10

1

17

14

1

9

3

13

2

27

Tv Moldova 1

Tv Gagauzia

Prime Tv

NIT

Radio Moldova

Prime FM

Vocea Basarabiei

numar materiale numar surse de informatie


3.3.4. Echilibrul surselor de informaţie în materiale: În perioada de referinţă, posturile monitorizate, cu excepţia Radio Găgăuzia, au difuzat în total 11 subiecte cu caracter conflictual. Cele mai multe subiecte conflictuale au fost difuzate de Moldova 1 și Vocea Basarabiei - câte trei. Cele mai multe subiecte conflictuale dezechilibrate informaţional au fost difuzate de NIT (două). Este vorba despre subiectul în care un deputat PCRM comentează raportul Transparency International vizând Indicele percepţiei corupţiei în Moldova (1 decembrie) și altul despre un  demnitar român care ar sta în spatele contrabandei cu încălţăminte second hand în Moldova şi Ucraina (21 decembrie). În ambele cazuri este prezentată poziția unei părți implicate în conflict.

Dar iată şi alte subiecte dezechilibrate atestate la alte posturi: dosarul în care figurează 2 persoane din fosta conducere a Î.S. „Registru” (Moldova 1, 27 decembrie); lipsa de progres în lupta cu fenomenul corupţiei (Prime TV, 1 decembrie); un comandant de subunitate militară, suspectat că a impus un grup din 6 militari să lucreze la negru (Radio Moldova, 19 decembrie); urmărirea penală a foştilor directori generali ai ÎS „Registru” („Vocea Basarabiei”,27 decembrie); un documentar în care liderul separatist de la Tiraspol este acuzat de încurajarea crimei în stânga Nistrului (TV Gagauzia, 9 decembrie).
Graficul 3.3.4. Echilibrul surselor de informaţie în materialele la temă
[image: image42.emf]1

0

0

0

0

0

2

1

0

0

0

0

0

0

1

1

1

2

1

0

1

Tv Moldova 1

Tv Gagauzia

Prime Tv

NIT

Radio Moldova

Prime FM

Vocea Basarabiei

echilibrat partial echilibrat dezechilibrat


3.3.5. Protagoniştii materialelor: Trei posturi – Moldova 1, Prime T|V şi „Vocea Basarabiei” au apelat la 3 categorii de protagoniști -  funcţionari, experţi și cetățeni. Prime TV şi „Vocea Basarabiei” au dat preferinţă experţilor în calitate de protagonişti, iar Radio Moldova şi NIT – funcţionarilor. Moldova 1 a apelat în egală măsură la funcţionari şi la cetăţeni. Mass-media monitorizată nu a apelat la categoria “politicieni” (partide extraparlamentare).
Graficul 3.3.5. Frecvenţa prezenţei categoriilor de protagonişti în materialele la temă
[image: image43.emf]8

0

6

2

10

1

13

1

0

7

1

4

0

16

8

0

2

0

0

0

4

0

0

0

0

0

0

0

Tv Moldova 1

Tv Gagauzia

Prime Tv

NIT

Radio Moldova

Prime FM

Vocea Basarabiei

functionari experti cetateni de rand politicieni


Cei mai mulţi protagonişti în medie per subiect au fost atestaţi în materialele de la Prime TV (3,0), Moldova 1 (2,8) şi „Vocea Basarabiei” (1,9). La Radio Moldova acest indice a constituit 1,4, la Prime FM – 1,0, iar la NIT – 0,6.

Graficul 3.3.5.1. Raportul dintre numărul total de protagonişti şi numărul materialelor la temă

[image: image44.emf]6

1

5

5

10

1

17

17

0

15

3

14

1

33

Tv Moldova 1

Tv Gagauzia

Prime Tv

NIT

Radio Moldova

Prime FM

Vocea Basarabiei

numar materiale numar protagonisti


3.3.6. Poziţia autorului în materiale: Două posturi au difuzat subiecte în care autorii au adoptat poziţii părtinitoare faţă de ceea ce au comunicat. Astfel, la NIT 2 din 5 subiecte au fost părtinitoare, la Tv Găgăuzia – unul din unul.
Graficul 3.3.6. Poziţia autorului în materialele la temă 
[image: image45.emf]0

1

0

2

0

0

0

6

0

5

3

10

1

17

Tv Moldova 1

Tv Gagauzia

Prime Tv

NIT

Radio Moldova

Prime FM

Vocea Basarabiei

partinitoare nepartinitoare


3.3.7. Calitatea limbajului: Toate materialele la tema ”corupție” au fost scrise într-un limbaj acceptabil.
3.3.8. Implicarea jurnaliştilor în realizarea materialelor: În majoritatea cazurilor, la toate televiziunile monitorizate a fost atestat un grad scăzut de implicare al reporterilor la realizarea materialelor tematice.

Graficul 3.3.8. Implicarea jurnaliştilor în realizarea materialelor
[image: image46.emf]5

1

5

3

10

1

17

1

0

0

2

0

0

0

Tv Moldova 1

Tv Gagauzia

Prime Tv

NIT

Radio Moldova

Prime FM

Vocea Basarabiei

pasiva activa


3.3.9. Etica jurnalistică: Pe parcursul perioadei de monitorizare etica profesională a fost încălcată de 7 ori. Doar Prime FM a reuşit să evite această încălcare.
Graficul  3.3.9. Respectarea eticii jurnalistice în realizarea materialelor la tema monitorizată

[image: image47.emf]5

0

4

3

9

1

16

1

1

1

2

1

0

1

Tv Moldova 1

Tv Gagauzia

Prime Tv

NIT

Radio Moldova

Prime FM

Vocea Basarabiei

respectata nerespectata


Concluzii pentru perioada octombrie-decembrie 2011 comparativ cu perioadele precedente de monitorizare şi recomandări generale
Concluzii:

· În perioada de referință, mass-media monitorizată a difuzat, în total, 176 de subiecte la tema „calitatea vieţii”, 139 la tema „conflictul transnistrean” și 45 la tema „corupţia”. Deși “corupția” constituie o temă la fel de importantă și actuală pentru societate ca și celelalte două, aceasta este abordată ocazional de audiovizualul din Moldova, iar unele posturi, cum ar fi Radio Găgăuzia, TV PMR şi TSV au neglijat-o, în totalitate. Faptul denotă grave carențe în ceea ce privește independenţa editorială a radiodifuzorilor vizați;
· Comparativ cu luna decembrie 2010 (datele monitorizării anterioare), în luna octombrie 2011, se înregistrează atât evoluții, cât și involuții referitor la reflectarea temei “calitatea vieții”. Tendințe pozitive se observă la următorii indicatori: vizibilitatea temei (în creștere cu 16%), surse de informație, echilibrul surselor, numărul de protagoniști per subiect, numărul de materiale nepărtinitoare. Tendințe negative se observă referitor la numărul de materiale analitice comparativ cu cele informative (cu 27% mai puțin);
· Comparativ cu luna iunie 2011, în luna noiembrie 2011 se înregistrează anumite progrese, dar și regrese ce țin de reflectarea temei „conflictul transnistrean”. Aspecte pozitive remarcăm la: vizibilitatea temei (în creștere cu 26%), materialele echilibrate și gradul de respectare a eticii jurnalistice. Aspecte negative se înregistrează la: numărul de materiale analitice comparativ cu cele informative, numărul de protagoniști în medie per subiect; numărul de subiecte părtinitoare, categorii de protagonişti  şi surse de informaţie;
· Comparativ cu luna mai 2011, în luna decembrie 2011 în reflectarea temei „corupţia” nu se înregistrează o dinamică clară. Astfel, pe unele segmente, cum ar fi: numărul de protagonişti per subiect, gradul de respectare a eticii jurnalistice, se constată o stagnare. Pe altele – vizibilitatea temei (în scădere cu 26%) şi numărul materialelor dezechilibrate – o involuţie. Pe anumite segmente – surse de informaţie, subiecte nepărtinitoare, categorii de protagonişti  – o evoluție;

· Cu mici excepţii, posturile monitorizate au dat dovadă de incoerenţă în planificarea activităţii curente de către departamentele de ştiri şi actualităţi;

· Unele posturi cum ar fi: TV PMR, TSV și NIT, dar și în multe cazuri radiodifuzorii publici regionali – Radio Găgăuzia și TV Găgăuzia au demonstrat un nivel scăzut al pregătirii profesionale a jurnaliștilor.

Recomandări:

· În vederea redresării situaţiei din domeniu, este  necesar  de a deschide un centru de instruire continuă. Activitatea acestuia ar trebui să se axeze pe cel puţin două dimensiuni: 1) managementul ştirilor şi gestionarea evenimentelor de actualitate, şi 2) profesionalizarea domeniului jurnalistic. În primul caz, accentul urmează să fie pus pe asigurarea unei vizibilităţi adecvate şi uniforme în spaţiul informaţional a temelor de interes public. În cel de-al doilea caz – pe unificarea şi respectarea normelor profesionale.

�EMBED Word.Picture.8���





Instituţia Publică Naţională a Audiovizualului


Compania „TELERADIO–MOLDOVA”





CONSILIUL DE OBSERVATORI





MD–2028, Republica Moldova, Chişinău, str. Mioriţa, 1	(  73-95-45





17 februarie 2012      	                      	                                                Nr.11





număr materiale tematice





27





23





17





22





3





2





27





11





9





35





 Moldova 1





TV Gagauzia





Prime Tv





NIT





TV PMR





TSV





Radio Moldova





Radio Gagauzia





Prime FM





Vocea Basarabiei








Preşedintele CO __________                                   LŞ                                Secretarul şedinţei CO  __________

Preşedintele CO __________                                   LŞ                                Secretarul şedinţei CO  __________


_1125930766.doc
[image: image1.png]






